"Er mag nu wel weer eens wat positief nieuws komen", verzuchtte een
financieel analist kort geleden.
Er moet juist méér dan alleen wat positief nieuws komen. Met hier en
daar een lichtpuntje heb je nog geen makkelijk zichtbare landingsbaan,
waarop het midden in slecht weer zachtjes landen is.
Wat financiële markten op dit moment vooral nodig hebben is een
consistent, richtinggevend verhaal.
Niet het ene moment positief nieuws – wat de beurzen omhoog doet gaan – en het
volgende moment een negatief bericht, dat de handelswinsten weer ongedaan
maakt.
Zo weet je aan het einde van de week nog niks, en dat belooft weinig goeds
voor de nieuwe week. Dat is slecht voor het vertrouwen, en dus het
sentiment.
De afgelopen week waren er berichten over de Duitse economie. De
exportmotor van onze oosterburen begint te haperen, meldde de Financial
Times op gezag van meerdere statistische bronnen.
Industriële producenten in Frankrijk, Duitsland, Italië en Nederland zagen hun
productie krimpen. De olieprijs ging ook deze week weer als een jojo heen en
weer, maar blijft hardnekkig boven de 140 dollar per vat.
Ook de komende week komt er weer een stortvloed aan macro-economische
cijfers. Voor wat betreft Europa voorspellen die waarschijnlijk weinig
goeds, maar toch kijken financiële markten liever naar wat de
bestuursvoorzitters van beursgenoteerde bedrijven verwachten voor de tweede
helft van het jaar.
Onder hen enkele grootheden als Philips, Nokia, Microsoft, Google, JP Morgan
en ASML. De voorspellingen van deze bedrijven, niet eens hun cijfers over
het afgelopen kwartaal, zullen de komende week leidend zijn en het sentiment
bepalen.
Behoorlijk veel bedrijven hebben tot nu toe de gestegen
brandstofkosten, als gevolg van de olieprijs, nog enigszins kunnen dempen
door te hedgen.
Brandstof op een vroege datum inkopen tegen een vaste prijs, die op een
bepaalde datum betaald moet worden. Hetzelfde gebeurt met andere
grondstoffen, maar het hedge-voordeel zal steeds meer naar de achtergrond
verdwijnen naarmate men verder in het jaar komt en de prijzen hoog blijven.
Nu het steeds lastiger wordt om zulke kosten te drukken, is het interessant om
te zien hoe bedrijven op andere manieren gaan snijden in kosten.
Printerboer Océ, altijd als eerste met kwartaalcijfers, sloot het
tweede kwartaal vorige week af met het aankondigen van forse bezuinigingen.
In Amerika gaat het slecht en de kosten lopen op. Dan moet je ergens vet
wegsnijden.
Wat gaan de Philipsen en Nokia's melden, de komende week? Zullen ze hun
verwachtingen voor het hele jaar naar beneden bijstellen? Volgen er
ontslagen, reorganisaties? Grote kans dat iedereen een pas op de plaats
maakt.
Z24 voorspelt in ieder geval dat "het komende halfjaar wordt
uitdagend", het meest voorkomende stukje tekst zal zijn in de
vooruitblikken van de bedrijven.
Dat levert in ieder geval één voordeeltje op: een consistent, richtinggevend
verhaal. Niet het positieve verhaal dat iedereen wil horen, maar we weten
dan tenminste waar we aan toe zijn.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl